Smagsprøve | Børn

Skabt i Guds billede

Skabt i Guds billede
Kernevers:
"Gud skabte mennesket i sit billede."
1 Mos 1,27a
1 Mos 1,26–2,25
Budskab:
Jeg er skabt af Gud og har en uendelig værdi.
Forberedelse

Bøn

Kære Gud. Tak fordi du har noget, du vil sige til mig gennem den bibeltekst jeg skal læse nu. Gør mig stille for det, du vil sige til mig og til børnene.

Jeg beder for børnene og deres familier og takker dig for, at hver eneste af dem er kendt og elsket af dig. Hjælp mig til at række dine ord videre til børnene og giv os en god samling. Vær hos os med din ånd og skab troen i vores hjerter.

Tak for dine løfter om at dit ord aldrig vender tomt tilbage. Amen.

Bibeltekst 1 Mos 1,26 – 1 Mos 2,25

Læs evt. bibelteksten i god tid før du skal holde samling, så ordene kan arbejde i dig. Det kan være en ide at læse teksten langsomt og flere gange. Er der noget i bibelteksten, der særligt taler til dig?

 

Baggrund

1 Mosebog kapitel 1 nævner, hvordan Gud skaber himmel og jord på 7 dage, hvor mennesket er den sidste skabning, som bliver skabt, og er ”kronen på værket”. Kapitel 2 zoomer mere ind på detaljer i beretningen om skabelsen af mennesket, og her følger vi historien om de to første mennesker, Adam og Eva. Vi hører om, hvordan Gud planter en have, hvor han sætter mennesket – hvor de kan nyde hans gode gaver og leve i uhindret fællesskab og harmoni med ham, med hinanden, og med hele skaberværket. “Gud skaber mennesket i sit billede”, for at de skal være hans repræsentanter på jorden og herske over resten af skaberværket med deres gudgivne autoritet og udøve hans gode vilje på jorden. Ved at Gud velsigner dem og beder dem være frugtbare, blive mange og opfylde jorden kan vi se noget af Guds ønske med menneskeheden, nemlig at de skal bosætte sig ud over hele jorden og forvalte den på en god måde.

 

Den store fortælling

Overvej, hvordan bibelteksten viser hen på Guds store fortælling – hans frelsesplan. Hvad kan vi lære om Gud og om os mennesker gennem teksten??

  • Vi er skabt i Guds billede. Det betyder ikke, at vi er som Gud, men at vi ligner ham. Og vi har en særlig vigtig plads i verden – vigtigere end dyr og planter. Sl 8,6: ” Du har gjort det (mennesket) kun lidt ringere end Gud.”
  • Gud skabte mennesket i sit billede for, at det skulle være hans repræsentanter på jorden til at herske over resten af skaberværket og forvalte det på en god måde som konger og præster (jf. 1 Pet 2,9 og Åb 22,5b).
  • Gud plantede livets træ i haven, som gav mennesket del i Guds livskraft og evigt liv. (1 Mos 3,22) Menneskets uhindrede tilgang til livets træ vil blive en realitet igen på den nye jord som Gud en gang vil skabe (Åb 22,2).
  • Gud gav mennesket muligheden for at vælge mellem det gode og det onde, men advarede dem om de fatale konsekvenserne det vil have, hvis de spiste af træet til kundskab om godt og ondt.

 

Bliv nysgerrig på dagens bibelfortælling

  • Medbring en fødselsdagsinvitation eller syng fødselsdagssang for Adam og Eva. De første menneskers første dag/fødselsdag. (Adam og Eva blev jo ikke født som alle andre mennesker, men skabt af Gud. Og da børn kan forholde sig til at have fødselsdag, er det noget, der fanger opmærksomheden).
  • Brug et spejl for at finde en, der ligner dig. Snak evt. om, at de fleste børn ligner deres forældre. Sådan er det også med alle mennesker. Vi ligner på en eller anden måde Gud, fordi han er vores far – den, vi kommer fra.

 

Ideer til formidling

Bibelhistorien kan formidles på forskellige måder. Vælg en form, der passer til dig. Vær altid tro mod de fakta, der findes i Bibelen, men brug gerne visuelle hjælpemidler, drama, stemmeføring eller andet, som kan gøre historien levende og understrege dens pointer.

Vælg en af nedenstående ideer til formidling:

  • Fortæl om Adam og Evas første ”fødselsdag”. Hvordan var festen, gaverne, maden, og hvem var deres far/skaber.
  • Indret Edens Have af Lego, mens du fortæller.

Genopfrisk evt. de første fem dage af skabelseshistorien, som ender med, at mennesket bliver skabt. Gud har skabt hele verden, og Gud er ovenud tilfreds med det. Men han ønsker, at der skal være nogen, som sammen med ham kan glæde sig over alt det, han har skabt. Nogen, han kan tale med. Vi hører mere om Guds tanker med mennesket. Vi kan se, at der skal ske noget særligt, en vigtig beslutning skal træffes, for han taler med Jesus og Helligånden om det: ”Lad os skabe …”

Fortæl om:

  • Guds gaver (som viser Guds omsorg og kærlighed):
    • Gud giver Edens have til Adam og Eva. Det er deres opgave/arbejde at passe den. I haven sørger han godt for dem med noget smukt at se på, dyr at passe, noget at spise og drikke.
    • Gud ser, at Adam føler sig alene, så han skaber Eva. Eva bliver hans bedste ven, en hjælper i haven, hans kone. Adam bliver vildt glad for hende!
    • Vores fantastiske væsen og vores sanser = vi er kreative skabninger med mange forskellige sanser: se, høre, tale, lugte, føle, smage. Og mange evner: nogle kan løbe stærkt, synge, bage kage, lave matematikstykker, osv.
    • Gud har bestemt, at jeg har værdi/har givet mig værdi. Jeg kan ikke miste min værdi. Es 43,1: ”Han kalder mig ved navn”, hvilket afslører en tæt relation, og at jeg har betydning for ham.
  • Der er harmoni i skaberværket:
    • Dyrene var ikke bange for hinanden eller for mennesker. Det har været nemt at kæle med dem.
    • Adam og Eva var aldrig kede af det eller bange for noget. De havde aldrig ondt noget sted og var aldrig syge. Der var ingen synd og ingen død.
    • Gud kom og gik tur sammen med dem i haven.
    • Adam og Eva er nøgne, men de er alligevel ikke flove over for hinanden.
  • Skabt i Guds billede: Hvad indebærer det at ligne Gud? Punkter, som særlig bør nævnes, er:
    • Kun mennesket er skabt i Guds billede til at ligne Gud, og det giver os en uendelig værdi. Vi er kronet med herlighed og ære! (Sal 8,6)
    • Vi er skabt som mand og kvinde, dreng og pige – begge køn har en uendelig værdi og er vigtige for Gud, og for hinanden.
    • Vi har brug for samvær, både ift. Gud, venner og familie og mellem mand/kvinde.
    • Vi er i familie med Gud. Vi blev skabt til at leve sammen med ham – i en familie uden konflikter og skældud, hvor vi alle har det godt med hinanden.
  • Mennesket er skabt til at passe på resten af skaberværket, og Gud er nysgerrig efter, hvilke navne Adam giver dyrene. At navngive – hvad enten det er dyr eller mennesker – giver dem værdi, og dermed får man en relation/lærer dem at kende.

 

Refleksion

Gå et stykke på troens vej med børnene ved sammen at reflektere over det I har hørt om. Hvilken betydning har det vi har hørt i vores liv?

  • Hvorfor har Gud skabt mennesker?
  • Hvorfor tror I, Gud skabte os mennesker som mænd og kvinder, drenge og piger?
  • Er kvikke, søde, smukke og dygtige mennesker mere værdifulde for Gud end andre?
  • Hvorfor betyder vi mere for Gud, end dyrene gør?

 

Bøn

Kære Gud. , fordi du har skabt hver eneste af os. Det er fantastisk! Tak, fordi du elsker os højt og slet ikke kan undvære en eneste af os. Tak, fordi du er vores far, og vi ligner dig. Tak, fordi du skabte så mange vidunderlige ting i verden, for at vi skal have det godt og for at gøre os glade. Vil du hjælpe os til at passe godt på din verden og på hinanden. Amen.

 

Sange

 

Aktiviteter

  1. Plancher af billeder fra ugeblade af forskellige mennesker og nationaliteter. Så forskellige er vi!
  2. Små spejle med et skriftsted om at ligne Gud eller være værdifuld
  3. Ikke to puslespilsbrikker er helt ens: link til idé 

 

Kernevers

Måske vil I sige dagens kernevers i kor og evt. lære det udenad. Der er mange måder at lære udenad på. Man kan fx bruge fagter eller ting. Snak gerne med børnene om, hvad ordene i verset betyder.

 ”Gud skabte mennesket i sit billede.” (1 Mos 1,27a)

Bibelteksten er fra den autoriserede oversættelse, © Det Danske Bibelselskab 1992.

Brug fagter:

  • Gud – peg op
  • Skabte – lav formebevægelser med hænderne
  • Mennesket – stryg med hænderne ned langs kroppen
  • I sit billede – tegn en firkant i luften

 

Links til mere

 

 

Hjem

Hvis I har lyst til at fortælle børnenes hjem om, hvad I har lavet ved jeres samling, kan I fx gøre det ved at sende en mail/sms, eller ved, at I laver et opslag i en facebookgruppe – evt. med et foto fra dagens samling. I kan også printe HjemVejen-arket til børnene og/eller sende det i en mail til hjemmene.

Vi har i dag talt om, hvordan Gud skabte os mennesker ”i sit billede”, dvs., at vi ligner ham. På samme måde som børn betyder meget for deres forældre, betyder vi meget for Gud. Han har skabt os, og det gør os værdifulde, uanset om vi er grimme, smukke, dygtige, hurtige, langsomme. Vi er også skabt som to forskellige køn, som mand og kvinde som kan være til glæde og hjælp for hinanden, og for at vi kan få børn. I skabelsen fik mennesket også opgaverne med at passe på jorden og dyrene og formere sig.

Lille tegnefilm på engelsk om skabelsen med fokus på menneskets tilbliven: link til Youtube-video 

 

Menighed

Hvis I vil knytte bånd til menigheden, kan I fortælle dem, hvad børnene skal høre om/har hørt om ved jeres samling. I kan også opfordre menigheden til at bede for jeres samling og for børnene og til at snakke med børnene om det, de har hørt ved samlingen.

Vi har i dag talt om, hvordan Gud skabte os mennesker ”i sit billede”, dvs., at vi ligner ham. På samme måde som børn betyder meget for deres forældre, betyder vi meget for Gud. Han har skabt os, og det gør os værdifulde, uanset om vi er grimme, smukke, dygtige, hurtige, langsomme. Vi er også skabt som 2 forskellige køn, som mand og kvinde som kan være til glæde og hjælp for hinanden, og for at vi kan få børn. I skabelsen fik mennesket også opgaverne med at passe på jorden og dyrene og formere sig.

Bed menigheden se rundt på hinanden. Se, hvor opfindsom Gud er. Sig et par ord om, at vi alle er med i Guds store familie.

 

Hvad synes du om oplægget?

- kommenter og del din erfaring med andre brugere

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}