Smagsprøve | Juniorer

Skabt i Guds billede

Skabt i Guds billede
Kernevers:
"Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem"
1 Mos 1,27
1 Mos 1, 26 - 1 Mos 2,25
Budskab:
Vi er alle skabt i Guds billede og har en uendelig værdi

Bøn:

Kære Gud
Tak, fordi du har noget, du vil sige til mig gennem den bibeltekst, jeg skal læse nu. Gør mig stille for det, du vil sige til mig og til juniorerne. Jeg beder for juniorerne og deres familier og takker dig for, at hver eneste af dem er kendt og elsket af dig. Hjælp mig til at række dine ord videre til juniorerne og giv os en god samling. Vær hos os med din ånd og skab troen i vores hjerter. Tak for dine løfter om, at dit ord aldrig vender tomt tilbage.

Amen

 

Tekst: 1 Mos 1,26-30 og 1 Mos 2

Læs evt. bibelteksten i god tid før du skal holde samling, så ordene kan arbejde i dig. Det kan være en ide at læse teksten langsomt og flere gange. Er der noget i bibelteksten, der særligt taler til dig?

 

Baggrund:

1 Mosebog kapitel 1 nævner, hvordan Gud skaber himmel og jord på 7 dage, hvor mennesket er den sidste skabning, som bliver skabt, og er ”kronen på værket”. Kapitel 2 zoomer mere ind på detaljer i beretningen om skabelsen af mennesket, og her følger vi historien om de to første mennesker, Adam og Eva. Vi hører om, hvordan Gud planter en have, hvor han sætter mennesket – hvor de kan nyde hans gode gaver og leve i uhindret fællesskab og harmoni med ham, med hinanden, og med hele skaberværket. “Gud skaber mennesket i sit billede”, for at de skal være hans repræsentanter på jorden og herske over resten af skaberværket med deres gudgivne autoritet og udøve hans gode vilje på jorden. Ved at Gud velsigner dem og beder dem være frugtbare, blive mange og opfylde jorden kan vi se noget af Guds ønske med menneskeheden, nemlig at de skal bosætte sig ud over hele jorden og forvalte den på en god måde.

 

Den store fortælling:

Overvej, hvordan bibelteksten viser hen på Guds store fortælling – hans frelsesplan. Hvad kan vi lære om Gud og om os mennesker gennem teksten? 

  • Mennesket er skabt i Guds billede og ligner Gud. Det gælder ikke for noget andet af det skabte. Mennesket er kronet med ære og herlighed og er sat til at herske over skaberværket (Sl 8,6-7)
  • Mennesket er ikke blevet til ved en tilfældighed, men fordi Gud ønskede, at vi skulle være til, og han ønsker fællesskab med os.
  • Både mand og kvinde er skabt i Guds billede. De er forskellige, men har samme store værdi. Guds kærlighed og omsorg er et gennemgående tema i Bibelen. Dette står meget klart her i skabelsen af Adam og Eva: Gud ville, at de skulle have det godt, leve af naturen og i harmoni med denne. Guds omsorg kommer også frem i, at Eva blev skabt, da det ikke var godt for Adam at leve alene.

 

Hvad synes du om oplægget?

- kommenter og del din erfaring med andre brugere

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}