Smagsprøve | Juniorer

Gud har skabt alt

Gud har skabt alt
Kernevers:
"Gud så alt, hvad han havde skabt, og han så, hvor godt det var."
1 Mos 1,31
1 Mos 1 – 2,4
Budskab:
Gud har skabt alt af intet, og alt, Gud har skabt, er godt

Bøn:

Kære Gud
Tak, fordi du har noget, du vil sige til mig gennem den bibeltekst, jeg skal læse nu.
Gør mig stille for det, du vil sige til mig og til juniorerne.
Jeg beder for juniorerne og deres familier og takker dig for, at hver eneste af dem er kendt og elsket af dig. Hjælp mig til at række dine ord videre til juniorerne. og giv os en god samling. Vær hos os med din ånd og skab troen i vores hjerter.
Tak for dine løfter om, at dit ord aldrig vender tomt tilbage.
Amen

 

Tekst: 1 Mos 1 – 2,4
Læs evt. bibelteksten i god tid før du skal holde samling, så ordene kan arbejde i dig. Det kan være en ide at læse teksten langsomt og flere gange. Er der noget i bibelteksten, der særligt taler til dig?

 

Baggrund:

Vi er på første side i livets bog. I jordens historie. Et nulpunkt i verdenshistorien, det vil sige, at alt begynder her. Det eneste der er før verdens skabelse, er Gud. Sætningen ”I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden” har givet navn til den første bog i Bibelen ”Genesis ”, som betyder ‘begyndelse’ på græsk. Gud bliver ikke forklaret, men introduceres simpelthen som den almægtige skaber, som skaber alt ved sit ord.

Før jordens skabelse var der kun mørke. Dag og nat bliver til, da Gud skaber lys i mørket. I skabelsesberetningen møder vi tidsangivelser. ´”Dag”´ kan i Bibelen forstås som perioder eller tidsrum. Ordet ”dag” bruges fx, før solen og månen blev skabt. Men det vigtige i denne tekst er ikke, hvornår præcis Gud skabte, men at Hhan skabte til gavn og glæde for mennesker. Der er en bestemt orden i Guds skaberværk: først lys, atmosfære, vand/jord, varme = livsbetingelser, før han skaber planter, dyr og mennesker.

 

Den store fortælling:

Overvej, hvordan bibelteksten viser hen på Guds store fortælling – hans frelsesplan. Hvad kan vi lære om Gud og om os mennesker gennem teksten?

  • Guds suveræne almagt skinner tydeligt igennem i beretningen, fx ved, at Gud blot kan sige en ting, som han ønsker at skabe, og så står den der.
  • Gud skaber en god verden. Der står, at ”Gud så, at det var godt” efter hvert led i skabelsen.
  • Vi er skabt i Guds billede. Dvs. vi er sat som Guds repræsentanter på jorden, til at leve i fællesskab med ham. Men de næste fortællinger i Bibelen viser, hvordan mennesket vender Gud ryggen og vil herske på sine egne præmisser. Derfor igangsætter Gud en frelsesplan for at redde menneskene fra konsekvenserne af deres synd ved at sende sin fuldkomne repræsentant Jesus – hvilket er det, resten af bibelhistorien bygger op til.

Hvad synes du om oplægget?

- kommenter og del din erfaring med andre brugere

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}