Smagsprøve | Børn

Englen Gabriel hos Maria

Englen Gabriel hos Maria
Kernevers:
"“Frygt ikke, Maria! For du har fundet nåde for Gud. Se, du skal blive med barn og føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus.”"
Luk 1,30-31
Luk 1, 26-38
Budskab:
Gud har en storslået plan, og han bruger helt almindelige mennesker til at føre sin plan ud i livet.

Bøn:

Kære Gud
Tak, fordi du har noget, du vil sige til mig, gennem den bibeltekst jeg skal læse nu.
Gør mig lydhør for det, du vil sige til mig og til børnene. Jeg beder for børnene og deres familier og takker dig for, at hver eneste af dem er kendt og elsket af dig.
Hjælp mig til at række dine ord videre til børnene, og giv os en god samling. Vær hos os med din ånd, og skab troen i vores hjerter. Tak, for dine løfter om at dit ord aldrig vender tomt tilbage.
Amen

 

Tekst: Luk. 1, 26-38

Læs evt. bibelteksten i god tid, før du skal holde samling, så ordene kan arbejde i dig. Det kan være en idé at læse teksten langsomt og flere gange. Er der noget i bibelteksten, der særligt taler til dig?

 

Baggrund:

Tid: Vi er nu umiddelbart før vores tidsregning. Vi kender ikke Jesu fødselsdato eller -år. Først i midten af det fjerde århundrede begyndte man i Rom at fejre julen som Jesu fødselsdag. Den tidsregning, vi benytter i dag, er udregnet af en munk ved navn Dionysius Exiguus i år 525 e.Kr. Det tog dog flere hundrede år, før den slog helt igennem.
Guds handlemåde: Når man læser i Bibelen, ser det ud som om, Gud har været tavs i ca. 400 år. Før den tid var profeterne Guds talerør, men i alle disse mellemliggende år er Det gamle Testamente, det skrevne ord, blevet vigtigt for jøderne. Nu sætter Gud alle kræfter ind på at gennemføre sin plan. Han har udvalgt Maria, og nu skal hun sættes ind i opgaven. Han sender englen Gabriel til Maria. Gabriel har for øvrigt været hos præsten Zakarias seks måneder tidligere. Her fortalte englen, at Zakarias og Elisabeth skulle blive forældre til Johannes Døber, som skulle være en forløber for Jesus.
Engle: Englene er Guds tjenere og sendebud. De er ikke af kød og blod, som vi mennesker, men de kan se ud som os (Dan 8,15-16), og de kan også have vinger (Es 6,2). Der er antydninger i Bibelen af, at hvert menneske har en skytsengel (Matt 18,10). Gabriel betyder: “den Guds mand”(Bibellex s.86).
Forlovet: Forlovelsen dengang var en offentlig og juridisk forpligtende begivenhed, som krævede en skilsmissehandling for at blive opløst. Det forlovede par boede stadig under hvert sit tag, og det seksuelle samliv blev først indledt efter ægteskabets indgåelse.
Jesus og GT: I det jødiske folk lever der et Messiashåb, et håb om en frelser, et håb baseret på de gammeltestamentlige profetier om Israels trøst (Luk 2,25). Folket i Israel har i mange år længtes efter én, der skulle frelse dem fra romernes besættelse. Her har de i den forbindelse kigget på de profetier, der står i GT om Messias. Guds plan er dog langt større. Han vil ikke bare redde Israel fra romerne. Han vil genskabe det fællesskab ml. Gud og mennesker, som blev ødelagt ved syndefaldet.
Navnet Jesus: Jesus er den latinske form af det græske ´Jesous´, som gengiver det hebraiske ´Jeshua´ (Josva), der betyder ´Herren frelser´. Det var på den tid faderens privilegie at navngive sine børn, og Josef fik i en drøm at vide, at drengen skulle kaldes Jesus; ”for han skal frelse sit folk fra deres synder” Matt. 1, 20-21.

 

Den store fortælling:

Overvej, hvordan bibelteksten peger hen på Guds store fortælling – hans frelsesplan. Hvad kan vi lære om Gud og om os mennesker gennem teksten?

GT’s profetier om Messias:
I GT’s profetier finder vi et spejlbillede af Kristus. Jesus udlægger det selv for Emmaus-vandrerne i Luk. 24, 25-27. Vi begynder med kvindens afkom, der skal knuse slangen i 1. Mos. 3, 15. Salme 2 er én lang profeti om Messias som Guds søn. Mika 5, 1 fortæller os, at Messias skal fødes i Betlehem. I Esajas finder vi rigtig mange henvisninger til Messias’ komme, og at han skal sone verdens synd med sin død (Es. 53, 5ff). I alt dette ser vi, at Jesus er centrum i Guds store fortælling.

Hvad synes du om oplægget?

- kommenter og del din erfaring med andre brugere

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}